Порески календар

мар 2024

Пон Уто Сре Чет Пет Суб Нед
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Упутство за пореске обвезнике
Упутство за пореске обвезнике

* Појединачна пореска пријава на обрасцу ППП-ПД за порезе и доприносе по одбитку подноси се пре сваке исплате прихода. * Порез на добит по одбитку обрачунава се и плаћа на приходе које оствари нерезидентно правно лице од резидентног правног лица по основу: дивиденди и удела у добити у правном лицу, укључујући и приход по основу чланства у алтернативном инвестиционом фонду који нема својство правног лица, накнада од ауторског и сродних права и права индустријске својине, камата, накнада од закупа и подзакупа непокретности и покретних ствари на територији Републике, накнада од услуга истраживања тржишта, рачуноводствених и ревизорских услуга и других услуга из области правног и пословног саветовања, независно од места њиховог пружања или коришћења. Порез на добит по одбитку обрачунава се и плаћа на приходе које оствари нерезидентно правно лице по основу извођења естрадног, забавног, уметничког, спортског или сличног програма у Републици, који нису опорезовани као доходак физичког лица (извођача, музичара, спортисте и сл.), у складу са прописима којима се уређује опорезивање дохотка грађана. Резидентно правно лице обвезник које откупљује секундарне сировине и отпад од резидентног, односно нерезидентног правног лица, дужно је да приликом исплате накнаде тим лицима обрачуна, обустави и на прописани рачун уплати порез по одбитку по стопи од 1% од износа накнаде. Пријава се подноси на Обрасцу ПДПО/С најкасније у року од три дана од дана исплате накнаде тим лицима. * Порез на добит по решењу обрачунава се и плаћа на приходе нерезидентног обвезника по основу закупа и подзакупа непокретности и покретних ствари на територији Републике Србије остварених од исплатиоца који није дужан да обрачунава, обуставља и плаћа порез по одбитку, на приходе остварене по основу капиталних добитака, као и на приходе остварене по основу намирења потраживања у поступку извршења, односно у сваком другом поступку намирења потраживања. Пријава се подноси на Обрасцу ПП КДЗН у року од 30 дана од дана остваривања прихода. * Рок за подношење пореске пријаве и пореског биланса за обвезника коме је пословна година различита од календарске је 180 дана од дана истека периода за који се утврђује пореска обавеза. * Физичка лица која остварују приходе а за које исплатилац није дужан да поднесе пореску пријаву, обрачуна и плати јавне приходе, подносе пореску пријаву у року од 30 дана од дана остваривања прихода, за приходе за које је утврђена обавеза самоопорезивања. Пријава се подноси на Обрасцу ПП ОПО. * Захтев за паушално опорезивање може се поднети до 31. октобра текуће године за наредну годину, односно у року од 15 дана од дана пријема акта надлежног пореског органа којим се потврђује брисање из евиденције за порез на додату вредност у складу са законом којим се уређује порез на додату вредност, а најкасније до 31. децембра текуће године за наредну годину, у електронском облику преко портала Пореске управе. Лице које започне обављање делатности, захтев за паушално опорезивање подноси искључиво у моменту регистрације надлежној организацији која води регистар привредних субјеката, која ће тај захтев проследити Пореској управи. Лица која се не региструју код организације која води регистар привредних субјеката, захтев за паушално опорезивање подносе у електронском облику преко портала Пореске управе, у року од пет дана од дана регистрације у Пореској управи, односно дана доделе ПИБ а најкасније до 31. децембра текуће године. * Лица која се не региструју код организације која води регистар привредних субјеката, обавештење о опредељењу да врше исплату личне зараде подносе у електронском облику преко портала Пореске управе, у року од пет дана од дана регистрације у Пореској управи, односно дана доделе пореског идентификационог броја (ПИБ) а најкасније до 31. децембра текуће године. * Резидентни обвезник који се сматра крајњим матичним правним лицем међународне групе повезаних правних лица, дужно је да надлежном пореском органу, у папирној форми, достави годишњи извештај о контролисаним трансакцијама међународне групе повезаних правних лица најкасније у року од 12 месеци од истека пословне године за коју се доставља годишњи извештај, на Обрасцу CbC. * У случају да привредно друштво у чији основни капитал су уложена новчана средства од продаје дигиталне имовине, у календарској години у којој је регистровано улагање и у наредне две календарске године спроведе поступак смањења основног капитала, даном доношења одлуке о смањењу основног капитала обвезник губи право на претходно остварено ослобођење од пореза на капитални добитак и дужан је да о губитку права обавести надлежни порески орган у року од 30 дана од дана губитка права. * У случају да привредно друштво које је имовинска права по основу ауторских и сродних права и права индустријске својине стекло уносом од стране обвезника пореза на доходак грађана (физичког лица и предузетника) као неновчаног улога у капитал привредног друштва резидента Републике за који је ослобођен пореза на капитални добитак, то право у целини отуђи у року од две године од дана његовог стицања, односно у истом периоду то право уступи на коришћење у целини или делимично по цени која је нижа од цене у складу са принципом „ван дохвата руке” уколико је уступање извршило повезаном лицу или лицу чији је власник његово повезано лице у складу са законом којим се уређује порез на добит правних лица, обвезник губи право на претходно остварено ослобођење од пореза на капитални добитак и дужан је да о губитку права обавести надлежни порески орган у року од 30 дана од дана губитка права. * Обвезник ПДВ је дужан да уз пореску пријаву за последњи порески период календарске године, односно последњи порески период достави пореском органу обавештење о: 1) лицу које није евидентирано за обавезу плаћања ПДВ у складу са Законом о ПДВ, а које му је од 1. јануара до истека последњег пореског периода календарске године, односно последњег пореског периода у Републици извршило промет секундарних сировина и услуга које су непосредно повезане са тим добрима, као и износу тог промета; 2) пољопривреднику који није евидентиран за обавезу плаћања ПДВ у складу са Законом о ПДВ, а који му је од 1. јануара до истека последњег пореског периода календарске године, односно последњег пореског периода извршио промет пољопривредних и шумских производа и пољопривредних услуга, као и износу тог промета. * Oбразац ПИД ПДВ се подноси за 2022. годину, ако је у 2022. години испуњен један од критеријума за стицање статуса обвезника ПДВ који претежно врши промет добара у иностранство. Предаје се уз ПДВ пријаву за порески период текуће године у којем је поднет финансијски извештај за претходну годину. * Захтев за рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте и биотечности који се користе за грејање пословног, односно стамбеног простора за претходни месец, подноси се на Обрасцу РЕФ-Г, најраније 20 дана по истеку месеца у коме су набављени деривати нафте и биотечности. * Захтев за рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте и биогорива који се користе за транспортне сврхе, подноси се на Обрасцу РЕФ-Т најраније 20 дана по истеку квартала у којем су деривати нафте и биогорива набављени. * Захтев за рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте и биотечности који се користе за производњу електричне и топлотне енергије, подноси се на Обрасцу РЕФ-ЕТЕ а захтев за рефакцију плаћене акцизе на деривате нафте који се користе за индустријске сврхе на Обрасцу РЕФ-И. Захтеви се подносе најраније 20 дана по истеку месеца у којем су набављени деривати нафте и биотечности. * Евиденциону пријаву за ангажовање сезонских радника послодавац подноси електронским путем Пореској управи најкасније првог дана ангажовања сезонских радника у календарском месецу до 10 часова, односно у периоду између 13 и 15 часова за раднике који раде у послеподневној смени. Одјава сезонских радника се пријављује најкасније до 10 часова, односно од 13 до 15 часова за рад у послеподневној смени, наредног дана од дана престанка ангажовања. Период у којем се сезонски радник пријављује или одјављује је календарски месец. * Обвезник који у току године изврши пренос дигиталне имовине по основу којег може настати капитални добитак или губитак у складу са законом којим се опорезује доходак грађана, дужан је да поднесе пореску пријаву ППДГ-3Р најкасније у року од 120 дана од истека квартала у којем је остварен приход по основу преноса дигиталне имовине. * Обвезник по основу прихода од пружања угоститељских услуга из члана 84б закона којим се опорезује доходак грађана који у току године почне да пружа угоститељске услуге дужан је да поднесе пореску пријаву ППДГ-4Р у року од 15 дана од дана правноснажности решења којим се објекат домаће радиности и сеоског туризма разврстава у одговарајућу категорију у складу са законом којим се уређује угоститељство. * Обвезници фискализације дужни су да, пре почетка коришћења електронског фискалног уређаја за издавање фискалних рачуна, Пореској управи доставе податке о пословним просторима и пословним просторијама у којима ће користити електронски фискални уређај и то за сваки пословни простор/пословну просторију одвојено, ради генерисања јединствене ознаке пословног простора. Пријава за генерисање пословног простора доставља се електронским путем преко портала Пореске управе. У случају промене података по појединачном пословном простору и пословној просторији, а нарочито ако делатност престане да се обавља у пословном простору и пословној просторији или дође до промене делатности која се обавља у пословном простору и пословној просторији, обвезник фискализације дужан је да те податке достави Пореској управи, најкасније 24 сата пре настанка промене. Изузетно, у случају промене података до којих је дошло услед околности које не зависе од воље обвезника фискализације, обвезник фискализације је дужан да те податке достави Пореској управи, најкасније 24 сата по настанку промене.

Пореска управа    Правна лица    Преглед прописа    Правилници    Правилник о критеријумима за одређивање великих пореских обвезника и о врстама јавних прихода за које је надлежан Центар за велике пореске обвезнике

Правилник о критеријумима за одређивање великих пореских обвезника и о врстама јавних прихода за које је надлежан Центар за велике пореске обвезнике

(„ Службени гласник РС“ бр. 43/10)

На основу члана 28. став 6. Закона о пореском поступку и пореској администрацији („Службени гласник РС“, бр. 80/02, 84/02 - исправка, 23/03 - исправка, 70/03, 55/04, 61/05, 85/05 - др. закон, 62/06 - др. закон, 61/07, 20/09 и 72/09 - др. закон),

Министар финансија, на предлог директора Пореске управе, доноси

ПРАВИЛНИК
о критеријумима за одређивање великих пореских обвезника и о врстама јавних прихода за које је надлежан центар за велике пореске обвезнике

(„Службени гласник РС“ бр. 43/10)

Члан 1.

Овим правилником уређују се критеријуми за одређивање великих пореских обвезника у Републици Србији на основу којих Пореска управа врши идентификацију и одређује статус великих пореских обвезника (у даљем тексту: критеријуми за одређивање великих пореских обвезника) и одређују врсте јавних прихода за које је надлежан Центар за велике пореске обвезнике, као организациона јединица Пореске управе.

Члан 2

Полазећи од обима пореских обавеза пореских обвезника, Пореска управа врши идентификацију и одређује статус великих пореских обвезника применом критеријума утврђеним овим правилником.

Обим пореских обавеза, у смислу овог правилника, је укупан износ пореских обавеза по основу јавних прихода из члана 6. овог правилника у пословној години која претходи години у којој Пореска управа врши идентификацију и одређује статус великог пореског обвезника.

Члан 3.

Критеријуми за одређивање великих пореских обвезника су:

1) промет;

2) ликвидност.

Изузетно од става 1. овог члана, Пореска управа може да одреди статус великог пореског обвезника и правном лицу које се, у складу са законом којим се уређује порез на добит правних лица, сматра лицем повезаним са великим пореским обвезником ако се његов укупан промет или његов претежни део остварује по основу трансакција са тим великим пореским обвезником, независно од испуњености услова у погледу промета и обима пореских обавеза.

Члан 4.

Прометом, у смислу овог правилника, сматра се укупан промет добара и услуга остварен по основу обављања делатности пореског обвезника у пословној години која претходи години у којој Пореска управа врши идентификацију и одређује статус великих пореских обвезника, у износу већем од 1.000.000.000 динара.

Члан 5.

Порески обвезник је ликвидан, у смислу овог правилника, ако код тог обвезника, у пословној години која претходи години у којој Пореска управа врши идентификацију и одређује статус великих пореских обвезника, нису наступили стечајни разлози за отварање стечајног поступка прописани законом којим се уређује стечај над правним лицима, односно законом којим се уређују стечај и ликвидација банака и друштава за осигурање.

Изузетно од става 1. овог члана, порески обвезник - привредно друштво код кога је у току пословне године постојао неки од стечајних разлога због тога што има доспело а ненаплаћено потраживање од директних и индиректних корисника буџетских средстава, односно од корисника средстава организација за обавезно социјално осигурање, а стечајни поступак није отворен, у смислу овог правилника, сматра се ликвидним.

Члан 6.

Код пореских обвезника којима је одређен статус великих пореских обвезника, Центар за велике пореске обвезнике врши утврђивање, наплату и контролу за све врсте јавних прихода који, према закону којим се уређује буџетски систем, у целости или у делу утврђеним законом припадају буџету Републике Србије, осим пореза на употребу, држање и ношење добара, административних, судских и других такси, као и за све доприносе за обавезно социјално осигурање које су дужни да обрачунавају и плаћају у складу са законом.

Члан 7.

Пореске обвезнике који испуњавају критеријуме из члана 3. овог правилника, Пореска управа по службеној дужности писмено обавештава о стицању статуса великог пореског обвезника, као и о дану од кога Центар за велике пореске обвезнике у односу на њих почиње да извршава послове из своје надлежности.

Ако велики порески обвезник престане да испуњава критеријуме из члана 3. овог правилника, Пореска управа по службеној дужности писмено обавештава тог обвезника о губитку статуса великог пореског обвезника, као и о дану од кога Центар за велике пореске обвезнике престаје да извршава послове из своје надлежности за тог обвезника.

Члан 8.

Велики порески обвезници који су тај статус стекли на основу критеријума из Правилника о критеријумима за одређивање великих пореских обвезника и о врстама пореза за које Центар за велике пореске обвезнике извршава послове из надлежности Пореске управе („Службени гласник РС“, бр. 123/03 и 102/04), задржавају статус великог пореског обвезника ако испуњавају критеријуме из члана 3. овог правилника.

Члан 9.

Даном ступања на снагу овог правилника престаје да важи Правилник о критеријумима за одређивање великих пореских обвезника и о врстама пореза за које Центар за велике пореске обвезнике извршава послове из надлежности Пореске управе („Службени гласник РС“, бр. 123/03 и 102/04).

Члан 10.

Овај правилник ступа на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије“.