Poreski kalendar

apr 2024

Pon Uto Sre Čet Pet Sub Ned
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Uputstvo za poreske obveznike
Uputstvo za poreske obveznike

* Pojedinačna poreska prijava na obrascu PPP-PD za poreze i doprinose po odbitku podnosi se pre svake isplate prihoda. * Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice od rezidentnog pravnog lica po osnovu: dividendi i udela u dobiti u pravnom licu, uključujući i prihod po osnovu članstva u alternativnom investicionom fondu koji nema svojstvo pravnog lica, naknada od autorskog i srodnih prava i prava industrijske svojine, kamata, naknada od zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike, naknada od usluga istraživanja tržišta, računovodstvenih i revizorskih usluga i drugih usluga iz oblasti pravnog i poslovnog savetovanja, nezavisno od mesta njihovog pružanja ili korišćenja. Porez na dobit po odbitku obračunava se i plaća na prihode koje ostvari nerezidentno pravno lice po osnovu izvođenja estradnog, zabavnog, umetničkog, sportskog ili sličnog programa u Republici, koji nisu oporezovani kao dohodak fizičkog lica (izvođača, muzičara, sportiste i sl.), u skladu sa propisima kojima se uređuje oporezivanje dohotka građana. Rezidentno pravno lice obveznik koje otkupljuje sekundarne sirovine i otpad od rezidentnog, odnosno nerezidentnog pravnog lica, dužno je da prilikom isplate naknade tim licima obračuna, obustavi i na propisani račun uplati porez po odbitku po stopi od 1% od iznosa naknade. Prijava se podnosi na Obrascu PDPO/S najkasnije u roku od tri dana od dana isplate naknade tim licima. * Porez na dobit po rešenju obračunava se i plaća na prihode nerezidentnog obveznika po osnovu zakupa i podzakupa nepokretnosti i pokretnih stvari na teritoriji Republike Srbije ostvarenih od isplatioca koji nije dužan da obračunava, obustavlja i plaća porez po odbitku, na prihode ostvarene po osnovu kapitalnih dobitaka, kao i na prihode ostvarene po osnovu namirenja potraživanja u postupku izvršenja, odnosno u svakom drugom postupku namirenja potraživanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP KDZN u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda. * Rok za podnošenje poreske prijave i poreskog bilansa za obveznika kome je poslovna godina različita od kalendarske je 180 dana od dana isteka perioda za koji se utvrđuje poreska obaveza. * Fizička lica koja ostvaruju prihode a za koje isplatilac nije dužan da podnese poresku prijavu, obračuna i plati javne prihode, podnose poresku prijavu u roku od 30 dana od dana ostvarivanja prihoda, za prihode za koje je utvrđena obaveza samooporezivanja. Prijava se podnosi na Obrascu PP OPO. * Zahtev za paušalno oporezivanje može se podneti do 31. oktobra tekuće godine za narednu godinu, odnosno u roku od 15 dana od dana prijema akta nadležnog poreskog organa kojim se potvrđuje brisanje iz evidencije za porez na dodatu vrednost u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dodatu vrednost, a najkasnije do 31. decembra tekuće godine za narednu godinu, u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave. Lice koje započne obavljanje delatnosti, zahtev za paušalno oporezivanje podnosi isključivo u momentu registracije nadležnoj organizaciji koja vodi registar privrednih subjekata, koja će taj zahtev proslediti Poreskoj upravi. Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, zahtev za paušalno oporezivanje podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele PIB a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Lica koja se ne registruju kod organizacije koja vodi registar privrednih subjekata, obaveštenje o opredeljenju da vrše isplatu lične zarade podnose u elektronskom obliku preko portala Poreske uprave, u roku od pet dana od dana registracije u Poreskoj upravi, odnosno dana dodele poreskog identifikacionog broja (PIB) a najkasnije do 31. decembra tekuće godine. * Rezidentni obveznik koji se smatra krajnjim matičnim pravnim licem međunarodne grupe povezanih pravnih lica, dužno je da nadležnom poreskom organu, u papirnoj formi, dostavi godišnji izveštaj o kontrolisanim transakcijama međunarodne grupe povezanih pravnih lica najkasnije u roku od 12 meseci od isteka poslovne godine za koju se dostavlja godišnji izveštaj, na Obrascu CbC. * U slučaju da privredno društvo u čiji osnovni kapital su uložena novčana sredstva od prodaje digitalne imovine, u kalendarskoj godini u kojoj je registrovano ulaganje i u naredne dve kalendarske godine sprovede postupak smanjenja osnovnog kapitala, danom donošenja odluke o smanjenju osnovnog kapitala obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * U slučaju da privredno društvo koje je imovinska prava po osnovu autorskih i srodnih prava i prava industrijske svojine steklo unosom od strane obveznika poreza na dohodak građana (fizičkog lica i preduzetnika) kao nenovčanog uloga u kapital privrednog društva rezidenta Republike za koji je oslobođen poreza na kapitalni dobitak, to pravo u celini otuđi u roku od dve godine od dana njegovog sticanja, odnosno u istom periodu to pravo ustupi na korišćenje u celini ili delimično po ceni koja je niža od cene u skladu sa principom „van dohvata ruke” ukoliko je ustupanje izvršilo povezanom licu ili licu čiji je vlasnik njegovo povezano lice u skladu sa zakonom kojim se uređuje porez na dobit pravnih lica, obveznik gubi pravo na prethodno ostvareno oslobođenje od poreza na kapitalni dobitak i dužan je da o gubitku prava obavesti nadležni poreski organ u roku od 30 dana od dana gubitka prava. * Obveznik PDV je dužan da uz poresku prijavu za poslednji poreski period kalendarske godine, odnosno poslednji poreski period dostavi poreskom organu obaveštenje o: 1) licu koje nije evidentirano za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koje mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda u Republici izvršilo promet sekundarnih sirovina i usluga koje su neposredno povezane sa tim dobrima, kao i iznosu tog prometa; 2) poljoprivredniku koji nije evidentiran za obavezu plaćanja PDV u skladu sa Zakonom o PDV, a koji mu je od 1. januara do isteka poslednjeg poreskog perioda kalendarske godine, odnosno poslednjeg poreskog perioda izvršio promet poljoprivrednih i šumskih proizvoda i poljoprivrednih usluga, kao i iznosu tog prometa. * Obrazac PID PDV se podnosi za 2022. godinu, ako je u 2022. godini ispunjen jedan od kriterijuma za sticanje statusa obveznika PDV koji pretežno vrši promet dobara u inostranstvo. Predaje se uz PDV prijavu za poreski period tekuće godine u kojem je podnet finansijski izveštaj za prethodnu godinu. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za grejanje poslovnog, odnosno stambenog prostora za prethodni mesec, podnosi se na Obrascu REF-G, najranije 20 dana po isteku meseca u kome su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biogoriva koji se koriste za transportne svrhe, podnosi se na Obrascu REF-T najranije 20 dana po isteku kvartala u kojem su derivati nafte i biogoriva nabavljeni. * Zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte i biotečnosti koji se koriste za proizvodnju električne i toplotne energije, podnosi se na Obrascu REF-ETE a zahtev za refakciju plaćene akcize na derivate nafte koji se koriste za industrijske svrhe na Obrascu REF-I. Zahtevi se podnose najranije 20 dana po isteku meseca u kojem su nabavljeni derivati nafte i biotečnosti. * Evidencionu prijavu za angažovanje sezonskih radnika poslodavac podnosi elektronskim putem Poreskoj upravi najkasnije prvog dana angažovanja sezonskih radnika u kalendarskom mesecu do 10 časova, odnosno u periodu između 13 i 15 časova za radnike koji rade u poslepodnevnoj smeni. Odjava sezonskih radnika se prijavljuje najkasnije do 10 časova, odnosno od 13 do 15 časova za rad u poslepodnevnoj smeni, narednog dana od dana prestanka angažovanja. Period u kojem se sezonski radnik prijavljuje ili odjavljuje je kalendarski mesec. * Obveznik koji u toku godine izvrši prenos digitalne imovine po osnovu kojeg može nastati kapitalni dobitak ili gubitak u skladu sa zakonom kojim se oporezuje dohodak građana, dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-3R najkasnije u roku od 120 dana od isteka kvartala u kojem je ostvaren prihod po osnovu prenosa digitalne imovine. * Obveznik po osnovu prihoda od pružanja ugostiteljskih usluga iz člana 84b zakona kojim se oporezuje dohodak građana koji u toku godine počne da pruža ugostiteljske usluge dužan je da podnese poresku prijavu PPDG-4R u roku od 15 dana od dana pravnosnažnosti rešenja kojim se objekat domaće radinosti i seoskog turizma razvrstava u odgovarajuću kategoriju u skladu sa zakonom kojim se uređuje ugostiteljstvo. * Obveznici fiskalizacije dužni su da, pre početka korišćenja elektronskog fiskalnog uređaja za izdavanje fiskalnih računa, Poreskoj upravi dostave podatke o poslovnim prostorima i poslovnim prostorijama u kojima će koristiti elektronski fiskalni uređaj i to za svaki poslovni prostor/poslovnu prostoriju odvojeno, radi generisanja jedinstvene oznake poslovnog prostora. Prijava za generisanje poslovnog prostora dostavlja se elektronskim putem preko portala Poreske uprave. U slučaju promene podataka po pojedinačnom poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, a naročito ako delatnost prestane da se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji ili dođe do promene delatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru i poslovnoj prostoriji, obveznik fiskalizacije dužan je da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata pre nastanka promene. Izuzetno, u slučaju promene podataka do kojih je došlo usled okolnosti koje ne zavise od volje obveznika fiskalizacije, obveznik fiskalizacije je dužan da te podatke dostavi Poreskoj upravi, najkasnije 24 sata po nastanku promene.

Poreska uprava    Pravna lica    Pregled propisa    Zakoni    Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji

Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji

("Službeni glasnik RS", broj 123/2007)...

Regionalni centar

Centar za velike poreske obveznike

Direktoru

Dopisom Sektora za naplatu broj 110-54-1/2007-10 od 04.01.2008. godine obavešteni ste da je donet Zakon o izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji i da je isti objavljen je u «Službenom glasniku RS», broj 123/2007 (u daljem tekstu: Zakon o izmenama).

Zakon je stupio na snagu 03.01.2008. godine.

Ukazujemo na bitne izmene koje se nalaze u ovom Zakonu i načinu postupanja organizacionih jedinica Poreske uprave (u daljem tekstu: OJPU).

1. Odredbama člana 7. Zakona o izmenama (izmenjen je član 20. osnovnog Zakona) utvrđena je obaveza za otpust duga i za zavisna društva koja:

- u strukturi kapitala imaju većinski kapital matičnog društva ili

- u kojem je većinski društveni ili državni kapital.

Ovo praktično znači da kada Agencija objavi u dnevnom listu ''Politika'' odluku da se

preduzeće nalazi u postupku restrukturiranja, to znači da ta odluka obuhvata kako matično tako i sva zavisna preduzeća koja u strukturi kapitala imaju većinski kapital matičnog društva ili u kojem je većinski društveni ili državni kapital. To drugim rečima znači da Agencija nije više dužna da objavljuje odluku o restrukturiranju posebno i za matično i za sva zavisna preduzeća, već samo za matično preduzeće. Napominjemo da se ova odredba odnosi samo na preduzeća koja su u restrukturiranju.

2. Članom 10. Zakona o izmenama dodati su novi članovi 20e i 20ž.

2.1. Odredbama člana 20e Zakona propisano je da «odredbe o otpustu duga koje se odnose na subjekt privatizacije koji se restrukturira u postupku privatizacije primenjuju i na subjekt privatizacije koji se privatizuje metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije.

2.2. Odredbama člana 20ž stav 1.propisano je sledeće:

2.2.1.«Od dana donošenja odluke o restruktiriranju do dana donošenja odluke o okončanju restrukturiranja, ne može se protiv subjekta privatizacije, odnosno nad njegovom imovinom, odrediti ili sprovesti prinudno izvršenje niti bilo koja mera postupka izvršenja radi namirenja potraživanja».

Shodno navedenom, postupak prinudne naplate potraživanja državnih poverilaca ne može se odrediti niti sprovoditi sve do okončanja postupka restrukturiranja subjekta privatizacije.

Odredbama člana 20ž stav 3. Zakona propisano je da odluku o restrukturiranju Agencija, u roku od pet dana od dana njenog donošenja, dostavlja organu nadležnom za sprovođenje prinudne naplate, sudovima i drugim organima nadležnim za donošenje osnova i naloga za prinudnu naplatu.

Na osnovu odluke o restrukturiranju organ nadležan za sprovođenje prinudne naplate obustavlja izvršenje evidentiranih osnova i naloga, a sudovi i drugi organi nadležni za donošenje osnova i naloga za prinudnu naplatu ne donose nove osnove i naloge za prinudnu naplatu.

2.2.2. Odredbama člana 20ž stav 5. Zakona propisano je da za subjekte koji se privatizuju metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije, državni poverioci ne mogu tražiti prinudnu naplatu niti bilo koju meru postupka izvršenja radi namirenja potraživanja nastalih do 31. decembra 2007. godine.

Zabrana iz stava 5. ovog člana primenjuje se do dana uplate prodajne cene ili prve rate ako se prodajna cena plaća na rate.

Ovde treba razlikovati postupanje organizacionih jedinica Poreske uprave kod preduzeća u restrukturiranju i kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom.

Naime, saglasno nastalim izmenama prinudna naplata se ne može sprovoditi prema subjektima koji su u restrukturiranju uopšte (ni za dug u otpustu ni za tekući dug), a prema subjetima koji su u postupku privatizacije javnim tenderom ili javnom aukcijom prinudna naplate se ne može sprovoditi za dug koji je u otpustu (nastao do 31.12.2004. godine) ni za dugove koji su nastali do 31.12.2007. godine. To znači da se kod preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom prinudna naplata može sprovoditi samo za obaveze koje su nastale od 01.01.2008. godine pa nadalje.

3. Postupak prinudnog izvršenja koji je u toku prekida se.

3.1.Na sastanku sa Agencijom za privatizaciju dogovoreno je da će NBS – Odelenje za prinudnu naplatu, za preduzeća koja su u restrukturiranju, a imaju bilo koji akt prinudnog izvšenja nad računom poreskog obveznika u restrukturiranju (imaju tzv. blokadu računa) obustaviti postupak prinudnog izvršenja.

3.2.Za preduzeća koja su u postupku privatizacije javnim tenderom i javnom aukcijom, Poreska uprava ima obavezu da prekine postupak prinudnog izvršenja za dug koji je dospeo za naplatu do 31.12.2007. godine.

Da ne bi svaka organizaciona jedinica Poreske uprave, za svakog obveznika donosila akt o prekidu postupka prinudne naplate kada je u pitanju izvršenje iz novčanih sredstava sa računa poreskog obveznika, Sektor za naplatu će NBS – Odelenju za prinudnu naplatu dostaviti spisak preduzeća kojima treba prekinuti postupak prinudne naplate za dug koji je dospeo do 31.12.2007. godine.

Na ovaj način prekinuće se postupak prinudnog izvršenja koji se odnosi na prinudnu naplatu iz novčanih sredstava na računu poreskog obveznika ''blokada računa''.

3.3. Sve organizacione jedinice Poreske uprave su u obavezi da prekinu postupak prinudne naplate kod preduzeća - subjekta privatizacije za postupke prinudne naplate koji su započeti iz drugih predmeta prinudne naplate: pokretne stvari, nepokretnosti i dr. i to odmah nakon dobijanja ovog dopisa, imajući u vidu da je svim organizacionim jedinicama poznata činjenica koja su preduzeća u postupku privatizacije.

Takođe, sve organizacione jedinice Poreske uprave su u obavezi da za dug nastao zaključno sa 31.12.2007. godine, ne donose nova rešenja o prinudnoj naplati za obveznike koji se nalaze u postupku restrukturiranja, javnog tendera i javne aukcije.

3.4. Sektor za naplatu i Agencija za privatizaciju usaglasiće spiskove obveznika koji se trenutno nalaze u nekom od postupaka privatizacije – javni tender ili javna aukcija, nakon čega će spisak dostaviti Narodnoj banci - Odelenju za prinudnu naplatu radi deblokade računa tim obveznicima.

Navedeni spisak nakon dostavljanja NBS biće dostavljen i svim organizacionim jedinicama Poreske uprave, kako bi OJPU imale uvida kojim obveznicima je izvršena deblokada računa za dug koji je dospeo do 31.12.2007.

4. Izmenama i dopunama Zakona o privatizaciji nije ništa promenjeno u pogledu pitanja šta predstavlja dug za koji treba izvršiti prijavu potraživanja i koji je u otpustu.

To znači da će se i za buduće privatizacije vršiti prijava potraživanja na potpuno identičan način kao i do sada i to sa stanjem duga dospelog do 31.12.2004. godine. Znači dospelim potraživanjima iz stava 1. člana 20g smatraju se neizmirena potraživanja sa stanjem duga na dan 31.12.2004. godine.

I kod budućih privatizacija prinudno izvršenje ne sme se radi za dug dospeo za plaćanje do 31.12.2007. godine.

5. Članom 25. Zakona o izmenama dodat je član 64a koji glasi: ''Novčanom kaznom od 100.000 do 300.000 dinara kazniće se za privredni prestup državni poverilac ako podnese zahtev za prinudnu naplatu ili bilo koju meru postupka izvršenja, radi naplate potraživanja prema subjektu koji se privatizuje metodom javnog tendera, odnosno javne aukcije (član 20ž.stav 5)''.

Novčanom kaznom od 50. 000 do 100.000 dinara kazniće se za privredni prestup iz stav 1. ovog člana i odgovorno lice u državnom poveriocu

6. Takođe, ukazujemo na član 29. Zakona o izmenama koji glasi: ''Postupak privatizacije započet do dana stupanja na snagu ovog zakona nastaviće se po odredbama ovog zakona''.

7. Posebno ukazujemo da Agencija insistira na poštovanju rokova za prijavu potraživanja. Imajući u vidu da pojedine OJPU nisu izvršile prijavu potraživanja ni u proteku roku od više od mesec dana od dana kada je prijavu trebalo izvršiti, i da će se u ovom slučaju prihvatiti prijava potraživanja koju je sam poreski obveznik podneo, (u mnogim situacijama je ta prijava znatno niža od stvarnog duga), Agencija za privatizaciju kupce ovih preduzeća upućuje da u sudskom postupku traže zaštitu u situacijama kada im OJPU izdaju opomene za dug koji je trebalo da bude predmet otpusta ali ga OJPU nije prijavila u otpust pa isti nije namiren iz kupoprodajne cene, a ne može ga ni otpisati. Sudski postupci protiv Poreske uprave povlačiće i odgovornost OJPU koje nisu izvršile prijavu potraživanja.

8. OJPU su upoznate sa mišljenjem Ministarstva finansija broj 401-00-00022/2007-04 od 25.12.2007. godine koje se odnosi na raskid ugovora o prodaji preduzeća u privatizaciji.

8.1.Odredbama člana 41a stav 2. Zakona o privatizaciji, propisano je da raskid ugovora o prodaji kapitala ne utiče na poverioce i zaposlene.

Zaposleni u subjektu privatizacije zadržavaju vlasnička prava na kapitalu stečena u skladu sa odredbama člana 42. do 44. Zakona o privatizaciji, a kapital koji je bio predmet prodaje prenosi se Akcijskom fondu.

Pravni status subjekta privatizacije ostaje isti kao i pre raskida ugovora , stim da se menja vlasnik kapitala koji je bio predmet prodaje – umesto kupca vlasnik postaje Akcijski fond.

8 .2. Članom 28. Uredbe o načinu i uslovima izmirivanja obaveza subjekta privatizacije prema poveriocima (''Sl. glasnik RS'', broj 45/2006 i 108/2007) propisao je da raskidom ugovora o prodaji kapitala, odnosno imovine, u smislu člana 41a stav 2. Zakona o privatizaciji, u kome je bilo predviđeno plaćanje prodajne cene na rate, Akcijski fond preuzima dug prema poveriocima koji su otpustili dug, na način i pod uslovima utvrđenim ugovorom o namirenju potraživanja, odnosno specifikaciji.

To znači da u situaciji kada je nakon raskida ugovora o prodaji kapitala subjekt privatizacije prenet Akcijskom fondu, a primenjen je institut otpusta duga, Akcijski fond kao preuzimalac, preuzima dug prema poveriocima, te se u skladu sa članom 28. stav 3 Uredbe pristupa potpisivanju ugovora o preuzimanju duga između Akcijskog fonda i Agencije za privatizaciju.

Iz ovog proizilazi da otpust duga ostaje na snazi i nakon raskida ugovora o prodaji kapitala, pri čemu ostaju i sva prava i obaveze subjekata vezana za otpust duga utvrđen Zakonom o privatizaciji i podzakonskim aktima.

Ovim dopisom zamenjuje se dopis Poreske uprave – Sektora za naplatu broj 110-54-1/2007-10 od 04.01.2008. godine.

Ovaj dopis odmah dostaviti svim organizacionim jedinicama Poreske uprave.

Dopis se nalazi na mreži, na FTP serveru, u direktorijumu: naplata/naplata pod nazivom ''Dopis oko izmene Zakona o privatizaciji iz 2008. godine''

 

                                                                                                                                          DIREKTOR,
Dejan Stojanović